SKORGEDALEN i ØRSTA

SKORGEDALEN fra VARTDAL(ÅRSETDALEN) til SKORGEURA

Turen starter fra Årsetdalen ved Busetsætra ca 360 m.o.h. og ender ved Nørestranda ved Ørstafjorden ca 20 m.o.h. Høyeste punkt på stien gjennom dalen er ca 500 m.o.h. Hvis en velger omveien for å få god utsikt over Trollkoppvatnet (merket sti) er høyden ca 540 m.o.h.

Turen passer for alle, også barn når en går fra Busetsetra. Flat og jevn sti godt innover dalen. Litt mer krevende er stien gjennom Skorgeura fra andre siden (enkelte steder sti over større steinblokker). Lengden kan en jo regulere selv.

Tid for turen gjennom hele Skorgedalen vei er 3 - 4 timer.

Kjør til Vartdal (Søre) og ta opp Årsetdalen helt til enden av veien. Her finner en videre en grusvei opp til Busetsætra. Det er bomvei (kr. 30 - Vipps er mulig). Veien er bratt og svingete, men relativt godt vedlikeholdt.

Stien finner en i enden av parkeringsplass på venstre side (der er også sti til Levandehornet på andre siden).

Stien er enkel å følge, men 3 feil som er mulig;

1)Like etter start på stien (ca 100 meter) deler den seg. Ta stien til venstre (jeg vet ikke om den andre er en parallell sti)

2)Ett godt stykke etter passering av Øyesætra deler stien seg igjen. Stien til venstre er merket med stokker med rød topp. Denne stien fører til en høyde under Saudehornet hvor det der fin utsikt over vatnet,Trollkoppvatnet og ender der på høyden. Skal du gjennom dalen må du derfor ta den umerkede stien til høyre. Om du velger å gå opp på høyden er det relativt greit terreng å gå i mot nord for å finne igjen stien gjennom dalen på høyre side av Trollkoppvatnet.

3)På vei opp  forbi Skorgesætra (på andre siden av elva) går stien noe opp i fjellsiden Heidskredhornet. Stien deler seg og du skal stien til venstre som ikke har stigning. Du vil se et hvitt skilt opp i fjellsiden, men du skal ikke gå opp der. Hvis du er nysgjerrig på hva som står på skiltet så er det advarsel om drikkevann for Ørsta kommune.

SKORGEURA NATURRESERVAT er ett vakkert område i andre ende av dalen ved Ørstafjorden. Det er en ur med svære steinblokker begrodd med skog.

Kartverket ©  P er satt der parkeringsplass er lokalisert

Kartverket © P er satt der parkeringsplass er lokalisert

Kartverket©  Mer detaljert kart over Skorgedalen

Kartverket© Mer detaljert kart over Skorgedalen

Starten av stien fra parkeringsplassen

Fin sti ved Øyesætra. Saudehornet ligger til venstre

Utsikt fra høyden som er avstikker fra stien gjennom dalen. Her ser en tilbake mot Årsetdalen. Levandehornet til venstre.

Utsikt over Trollkoppvatnet. Stabbener fjellet midt på bildet. Bakom der igjen ser en Grøthornet (det finnes minst 2 andre Grøthorn i Ørsta kommune)

Saudehornet som fra Vartdalsiden blir kalt betegnende nok Trihornet

Trollkoppvatnet sett fra øst mot Saudehornet

Ørstamunnen er skaret midt på bildet. Hestefjellet ligger i bakgrunnen

Stien innover dalen fra sørsiden. Ørstamunnen midt på bildet og Tverrfjellet mot høyre.

På vei tilbake mot Vartdal. Ørstamunnen til venstre og Tverrfjellet rett frem

Her ser en sørovder i dalen med Stabben, Eggja og Bjørnastighornet (bakom i samme fjellmassiv finnes Liadalsnipa, som er det spisse fjellet en ser når en kjører inn mot Ørsta)

Stien over Skorgeura går skogsterreng med en del myr, men steiner er ofte lagt på stien

Idylliske Skorgeelva

Skorgeura er godt igjengrodd, men det er mange store steinblokker. Rotvelt som ligner en ørn.

Omtren t midt i Skorgedalen på retur. Tverrfjellet i bakgrunn.Det er ganske grei tur å gå langs denne egga.

Her er kanskje den største steinblokken i Skorgeura, som har fått eget navn (skiltet til den), Lødøysteinen. Det sitter bolter i denne steinen da den er mye brukt til klatretrening.

Flat del av stien i Skorgeura