Her er broa som en parkerer før på høyre side av veien. Frem i svingen på veien vil en se skiltet som viser vei til Litle(molskred)dalen. Fjellet midt i bakgrunnen heter Hesten og en kan gå over dette fjellet for å komme til Skruvane

VATNEDALSEGGA og LITTLEDALSFOSSEN

VATNEDALSEGGA ved Hellesylt, Synnylven

VATNEDALSEGGA 1420 m.o.h. + LITTLEDALSFOSSEN

Turen kan passe de fleste, men bratt oppstigning som noen vil føle er tung. Hvis en ikke velger gå til Vatnedalsegga, tar det ca ½ time opp til den vakre Littledalsfossen

Tid opp til Vatnedalsegga er 2 - 2,5 timer i jevnt tempo

Kjør mot Hellesylt, men i stedet for å kjøre til ned til Sykkylven, tar du veien videre mot Stryn. Ganske fort kommer du til veien til Ringdal. Du må kjøre ca 5-6 km innover det som kalles (Synnylvs)molskreddalen. Bomvei. Like før Ringdalssætra er der en liten bro. Det er plass for parkering like før denne broa.

Turen starter med å gå over broa og like etter ser du skiltet som viser vei til Litledalen (på kartet Litlemolskreddalen).I begynnelsen er stien lite tydelig, men går en rett opp (venstre side av elva), vil etterhvert se rødmerking. Etter ca ½ time kommer du til skiltet hvor det står Litledalsfossen. Den bør du se på. Kan være verdt turen i seg selv. Du fortsetter videre på stien som passerer skiltet til Litledalsfossen. Når du kommer over tregrensa og opp i Litledalen er der en sti (dyretråkk) som går litt ned i dalen. Den kan du følge et stykke forbi den første høyden på “egga” mot Vatnedalsegga. Etterhvert er det bare å svinge opp til venstre på fjellkanten. Her er en sti som du kan følge til topps.

Vatnedalsegga kan sies å ligge i fortsetningen av Svartetindane (fjellryggen som ligger østre side av Strandamolskreddalen og har Emdalstindane liggende parallelt på andre siden. Det er mulig å gå videre mot Svartetindane, men det er en lang fjellrygg.

Kartverket©

Oppover lia her går en. Ikke så tydelig sti til å negynne med, men etterhvert ser en rød merking på tre. Stien går på venstre side av elva og fossen

Ganske tidlig må en passere en fjellhammer og her er det tydelig merket. Stien sees i nedre bildekant

Litledalsfossen. Tydelig skilting til denne. Ett fall kanskje på 20 -30 meter

Går en nær nok fossen kan en føle den kommer mot deg

Stien opp Litledalen er tydelig til over tregrensa, deretter kan det være vanskrelig å finne denne, men jeg gikk i første omgang en sti høyre for "egga" forbi første kollen

Utsikt ned Synnylvsmolskreddalen fra Litledalen

Litledalen med Blåfjellnibba til venstre side og ryggen mot Vatnedalsegga på venstre side

Ryggen opp mot Vatnedalsegga. Her er en sti (dyretråkk) Til venstre sees Tverrfjellet

En varde på veien opp. Tverrfjellet nærmest i bakgrunn. Skruven lengre bake midt på bildet

Toppvarden på Vatnedalsegga

Utsikt mot nordvest og Smørskredtindane omtrent midt på bildet og Leirvasshornet litt til høyre. Vasshornet  nørmest over dalen. Dalen som går ned til venstre kalles Strandamolskreddalen

Utsikt mot nordvest og Smørskredtindane omtrent midt på bildet og Leirvasshornet litt til høyre. Vasshornet nørmest over dalen. Dalen som går ned til venstre kalles Strandamolskreddalen

Utsikt mot nordøst med Blåfjellnibba i høyre side av bildet

Vatnedalen som fortsetter i Strandamolskreddalen. Storvatnet

Synnylsvatnet som ligger rett under Vatnedalsegga. Tverrfjellet på andre siden av vatnet. Hesten på venstre side av bildet, som fører opp mot Skruvane