GRØTHORNET

GRØTHORNET 914 m.o.h. Ligger klemt inn mellom fjellmassivet som utgjør Trongegga og Klovekinn(Klovetind). Nordvest for det mer kjente Middagshornet. Den stikker opp som en pyramide.

Turen kan passe alle, men noe bratt oppstigning til toppen med litt ur.

Tid ca 2 - 2,5 timer opp og 1,5 time ned.

Kjør til Barstadvik og omtrent midt i bygda er det et skilt som angir veien til Erdal. Kjør denne veien til ende. Bomvei (kr. 30) siste stykket til Barstadsætra. Samme vei som er vanlig for å komme seg til Middagshornet og Klovetind.

Turstart med å følge skilting til Klovetind. Når du er over tregrensa vil stien til Klovetind krysse elva. Det skal du ikke gjøre. Gå videre opp langs elva. Her er myr og lyngterreng. Der er ikke sti mot Grøthornet, men sikt deg mot noe små høydedrag som går mot den lave sørøstre ryggen av Middagshornet. Derfra følger du ryggen opp til toppen. Kan være greit å sikte seg mot område med vegetasjon, men ura kan ikke helt unngås. God plass på toppen.

Det er 2 veier opp dalen, men det er best å ta veien som går opp midt i Barstadvika

Over tregrensa ser du Grøthornet og ikke nødvendig å følge sti til Klovetind over elva, men sikte seg mot sørøstre rygg av Grøthornet

Sklitingen til andre fjell ved Barstadsætra. Følg stien mot Klovetind i starten

Over tregrensa ser du Grøthornet som en pyramide. Trongegga til venstre og Klovetind til høyre

Sikt deg inn mot den lave ryggen av Grøthornet til venstre. Der er et mindre høydedrag  som en kan gå langs for å unngå for mye myr. Bildene er fra 08.06.20 og det var fortsatt mye snø.

Sikt deg inn mot den lave ryggen av Grøthornet til venstre. Der er et mindre høydedrag som en kan gå langs for å unngå for mye myr. Bildene er fra 08.06.20 og det var fortsatt mye snø.

Her er ryggen opp mot Grøthornet. Siste delen som er noe bratt kan du gå litt til venstre foir å unngå ur, men kan ikke helt unngås

Toppvarden med utsikt mot nordvest mot Klovetind

Utsikt mot sørøst med Middagshornet nærmest og til venstre ser en mot Molladalen med Jønshorn mm. og til høyre ser en Romedalen og Romedalstinden

Utsikt på vei opp mot Klovetind og Klovevatnet nedenfor

Her er nordsiden av Grøthornet med Storhylla bakom. Ville ikke prøvd meg på den tilgangen

Panoramautsikt fra Grøthornet. En del rusk på bildet som skyldes svermende mygg

Utsikt ned til Barstaddalen med Festøykollen (knapt synlig), Rametind, Jønshorn, Randers topp  mm

Utsikt ned til Barstaddalen med Festøykollen (knapt synlig), Rametind, Jønshorn, Randers topp mm