LIANIBBA

LIANIBBA med oppgang i fra Tronstad i Langedalen.'

LIANIBBA er 1500 m.o.h. og ligger Stranda kommune ikke langt fra grensa til Stryn. Fin utsikt i alle retninger mot Sunnmøre og Nordfjord Turen er lang , ca 14 km tur/retur ,men ellers ikke spesielt krevende og vil være mulig for de fleste som kan gå langt. Jeg gikk til fots, men er blitt kjent med at turen ofte tas med ski når sesongen er der.

Tid som brukes er 5 - 6 timer til fots.

Kommer du fra Hellesylt er der ved Tronstad bare en avkjørsel på høyre side av veien ned til Tronstad forsamlingshus hvor du parkerer. Gå tilbake til riksveien og fortsett videre til første avkjørsel på venstre hånd (50 -100 meter). Veien går opp mellom 2 gårdsbruk. Der går du rett på skiltet som viser vei til Tronstadsætra.

Fra Tronstadsætra valgte jeg å gå en sti/dyretråkk (ikke alltid så tydelig) opp mot Tronstadnakken. Det var videre noen steder antydning til sti, men ikke alltid tydelig. Jeg valgt å legge meg til høyre (vest ) på fjellryggen, fordi der var det jevnere terreng. Det ene høyden som er tydelig på ryggen mot Lianibba var bratt på forsiden og krevde litt klyving (Lianakken), men det kunne lett unngås ved å gå til høyre side for den med jevnere stigning. Oppe ved foten av Lianibba gikk jeg ganske langt til venstre opp ryggen. Bratt ur. Helt til slutt svingte jeg til høyre mot toppen langs egga.

Flott utsikt mot Nordfjord med Jostedalsbreen i det fjerne. Bratt fall ned mot Vatnedalsvatnet. Mot nordvest ser en Hornindalsrokken og Kvitegga (Sunnmørsalpenes høyeste fjell) mm. og Sunnmørsalpene generelt.

Tilbaketuren samme vei, men valgte på slutten å skrå ned mot Tronstadsætra for å korte ned veien (se Strava). Terrenget var imidlertid lett å gå i utenom sti pga lyng terreng med lav vegetasjon.

Turen anbefales da den ikke er spesielt krevende annet at noen vil synes den er lang.

Hentet fra Kartverket.

Parkering ved det

Parkering ved det "blå huset". Det ligger bak litt kratt, slik at det kan lett oversees hvis farta er stor

Hentet fra Kartverket.  Sti er merket på kartet til Tronstadsætra. Deretter følger en fjellryggen som ikke er så markert som fjellryggene på begge sider.

Hentet fra Kartverket. Sti er merket på kartet til Tronstadsætra. Deretter følger en fjellryggen som ikke er så markert som fjellryggene på begge sider.

Her er starten. Tronstadsætra ligger ned i skaret. Tronstadnakken til høyre. Mellom disse 2 gårdsbruk starter sti til Tronstadsætra

Her ser en ryggen som du skal gå. Gå til høyre side på denne. På bildet er Lianibba delvis skjult. Den er oppgangen på 2. toppen her som er krevende om går rett på den

Rett på denne toppen før en kommer til Lianibba, var vanskelig å gå opp. Alternativ er å gå til høyre for denne på vei opp.

Toppen på Lianibba ligger litt til høyre for midten av bildet.  Holdt meg godt til venstre på denne ryggen , til det ble naturlig å gå til høyre opp mot toppen (over kanten du ser midt på bildet)

Toppen på Lianibba ligger litt til høyre for midten av bildet. Holdt meg godt til venstre på denne ryggen , til det ble naturlig å gå til høyre opp mot toppen (over kanten du ser midt på bildet)

Siste veien mot toppen er ur.

Utsikt mot sørvest. Ørnefjellet og Rasmusfjellet nærmest

Utsikt sør med Jostedalsbreen i det fjerne

Utsikt mot nord. Ned i dalen er Tronstad. Fjella i bakgrunnen er Sunnmørsalpene  med bl.a. Hornindalsrokkern og Kvitegga

Utsikt mot nord. Ned i dalen er Tronstad. Fjella i bakgrunnen er Sunnmørsalpene med bl.a. Hornindalsrokkern og Kvitegga

Panoramautsikt fra Lianibba

Strava som viser ruten. Noe endring i ruten på retur med noe direkte rute mot Tronstadsætra

Lemen er sky dyr.  De gjemmer seg raskt og er vanskelig å få et bilde av. Denne viste hvilke forsvarsmekanismer dyrene kan bruke . Fight or Flight. Denne fant ikke gjemmested, så da var det

Lemen er sky dyr. De gjemmer seg raskt og er vanskelig å få et bilde av. Denne viste hvilke forsvarsmekanismer dyrene kan bruke . Fight or Flight. Denne fant ikke gjemmested, så da var det "fight". Den blåste seg opp så stor som den kunne og hoppet opp for å skremme meg vekk