KATTANAKKEN

KATTANAKKEN 1458 m.o.h

KATTANAKKEN med oppgang fra Briksdalen innerst i Oldedalen.

Hovedgrunnen til å ta med denne turen, som nok er godt beskrevet, er at dette er blant de vakreste turer som en kan ta her til lands vil jeg si (i alle fall på en solskinnsdag). Vil si noe om ruten hvor det mulighet for å gjøre feil. Turen er krevende og du bør være turvant. Det er bratt opp i starten og det kan bli krevende for noen. Før en kommer opp på selve fjellryggen må en klyve litt. Tilsvarende må en tenke på at nedturen er bratt.

Tid for tur 4 - 5 (6) timer tur retur. Det er over 1300 meter stigning på turen.

Kjør mot Briksdalen i enden av Oldedalen. Parkering ved Briksdal Fjellstove. Ta veien opp mot Briksdalsbreen. Det vil være skiltet til Kattanakken der veien flater ut ovenom fossen og før du krysser elva. Herfra er stien lett å følge. Det går bratt oppover i tett skog. Stien flater ut ved ras-ur (den eneste synlige). Her SKAL DU FORTSETTE RETT OVER. Ser du opp mot venstre vil du se en svak rød T på en steinblokk. Opp dit skal du ikke gå. Videre er stien slakere til siste stykket opp til fjellryggen. Der er det ikke godt merket (mener jeg) og det er tydelig ulike veier er valgt. Spesielt over svaberg hvor en må finne gode feste for hender og føtter.

Innover fjellryggen går en noen steder litt til høyre for ryggen på sti, og kun ett sted må en strekke seg godt for å komme seg opp og ned. Toppen er markert med en varde.

Jeg anbefaler å ta turen videre innover ryggen så langt en kommer for å få et bedre oversyn på Jostedalsbreen bak og de to side-breene, Tjøtabreen til venstre og Melkevollbreen til høyre. Det stopper seg selv før du kommer ned på breen - og dit bør du ikke gå.

Hentet fra Kartverket. Her er inntegnet en sti på kartet

Stien går gjennom tett skogsterreng, men lett å følge. I starten en del svaberg, men disse er ikke bratte

Her er ura som må krysses og du må gå rett over. Opp til venstre var det et svakt merke på steinblokken, som lett kunne lede en oppover i et umulig terreng.

Stien er mer tydelig enn det ser ut her, der en skrår oppover lia

Her ser siste delen opp mot fjellryggen. Det ser ikke enkelt ut, men der finnes vei

Noen steder er det nødvendig å klyve før en kommer opp på fjellryggen

Bra sti opp på ryggen, men egentlig ikke så mange alternativ

Noen steder føles veien utsatt.

Her er jeg ved toppen med Oldedalen i bakgrunnen

Innerst inne på fjellryggen kan en se tilbake til toppen med varde

PANORAMAUTSIKT fra KATTANAKKEN

Tjøta-breen

Melkevollbreen

Har ikke kjole med på tur, men munkedrakt. Nyter naturen.  Legg merke til varden (ikke hovedvarden på Kattanakken, men lengre inne på fjellet), den ligner på en bamse. Det så jeg ikke da bildet ble tatt med selvutløser. I bakgrunn ser en Slingsby varde (den er oppkalt etter en kjent fjellmann)

Har ikke kjole med på tur, men munkedrakt. Nyter naturen. Legg merke til varden (ikke hovedvarden på Kattanakken, men lengre inne på fjellet), den ligner på en bamse. Det så jeg ikke da bildet ble tatt med selvutløser. I bakgrunn ser en Slingsby varde (den er oppkalt etter en kjent fjellmann)

På vei opp har en fin utsikt mot Oldedalen og Oldevatnet

På vei opp får du også et bedre syn på Briksdalsbreen. Det er nå svært lite som sees ned fra vatnet