NORDRE DALEMANNSHORN (Nordtoppen på Dalemannshornet) fra Brunstadsætra. SÆTRETINDANE er både denne toppen og Dalemannshornet (kartnavnet)

Nordre Dalemannshorn , som  også kalles Nordtoppen på Dalemannshornet i følge Peakbook 1349 m.o.h.

Turen er bare for erfarne fjellfolk. Det bør være tørt vær når en går turen

Turen tar tur/retur ca 6 - 7 timer.

Kjør fra Sykkylven og ta av til Brunstad, ned bakken og 180 grader sving  og videre rundt bygning med butikk. Videre tar du av etter 600- 700 meter Bøvegen og kjører til Brunstad Kraft(verk).Her kan du parekere. Gå litt tilbake og finn grinden som er starten på veien til Brunstadsætra. Vec Brunstadsætra er det skilt med Brunstadkollen på venstre side. Stien følges helt opp til Storevann og til hytten som ligger mest til høyre ved foten av fjellet.

Her sikter du deg mot toppen ca halvveis opp i fjellsiden til mer bratt parti. (Går en for langt opp kommer en opp i råser som en etterhvert ikke kommer seg videre i). Her går du videre på langs til runder rundt å ser skaret som ligger på baksiden av fjellet.  I dette skaret kan det ligge snø som kan gjøre passasjen vanskelig (isøks og eventuelt brodder), men sent på sommeren (jeg gikk der 07.10.18) er det bare en renne med mye løsmasser som i seg selv er krevende å gå i.

Oppe skaret tar du mot nord opp den første brede tinden. På baksiden av denne kommer du ned i ett lite smalt skar. Her kommer du ikke videre på egga, men må ta ned til venstre ca 50 meter og deretter følge en fin passaje på vegetasjon bort mot en hammer. Her må du svinge opp mot egga igjen. Litt krevende opp her, men så er det grei vei langs egga til toppen.

©KARTVERKET.  P er satt for parkeringsplassområde

©KARTVERKET. P er satt for parkeringsplassområde

©KARTVERKET.  Omtrentlig veivalg fra Storevannet og opp til skaret før toppen er påført. Å gå langs vannet og opp rasråsa mot skaret virket vanskelig

©KARTVERKET. Omtrentlig veivalg fra Storevannet og opp til skaret før toppen er påført. Å gå langs vannet og opp rasråsa mot skaret virket vanskelig

Brunstadsætra. Skiltet med Brunstadkollen på og som viser veien inn på en sti helt til Storevatnet. Kan sees litt til venstre for den hvite hytta.

Her ser en fjellet på vei opp mot Storevatnet. Toppen er den som stikker opp omtrent midt på bildet. Dalemannhornet ser en til venstre. Disse fjellene kalles på kartet for Sætretindane.

Utsikt på vei opp mot Storevatnet mot Vellesætra og Kløvheitindane (Grøtdalstindane og Lille kløvheitind bak. Midt på bildet Råna , Drivdalstinden (Nonshornet), Skarrabben og Blåbretind

Storevatnet med Dalamannshornet til venstre og Nordre Dalemannhorn til høyre. Bakom kan en se Brekketindane og Slogen og så Brunstadhornet til høyre. Bildet er tatt fra Ystevasshornet tidlig i juni. Her ser en en snørås som går heleveien opp i skaret mot Nordre Dalemannshorn

Hytta som ligger på moreneryggen foran Storevatnet. Toppen til Nordre Dalamannshorn ser en i bakgrunnen til høyre. En må sikt seg rett opp mot denne til omtrent midt på fjellesiden, deretter går en på langs under hammerene

Her ser en ned på Storevatnet til høyre og moreneryggen hyttene ligger på. I bakgrunn Ystevasshornet

Her er veien mot skaret i ura langs hammeren. Ganske krevende å gå her med mye løs stein

Siste veien opp mot skaret. Disse steinmassene var løse og det var ganske bratt.  Her måtte en finne seg vei rolig opp for at massene under beina skulle gli for mye.

Siste veien opp mot skaret. Disse steinmassene var løse og det var ganske bratt. Her måtte en finne seg vei rolig opp for at massene under beina skulle gli for mye.

Dette var første  (og siste)brede ryggen på eggen. På andre siden av denne kom en til en smal egg hvor en tvinges til å gå ned på venstre side  for å komme seg videre

Dette var første (og siste)brede ryggen på eggen. På andre siden av denne kom en til en smal egg hvor en tvinges til å gå ned på venstre side for å komme seg videre

Her ser en området med vegetasjon som en følger bortover på siden av fjellet til en kommer til hammeren rett frem. Her må en finne veien opp mt egga til høyre. Deretter var veien mot toppen grei på egga.

Toppvarden. Jeg la denne turen ut på facebook og skrev at når en kommer på toppen vil pga den fantastiske utsikten påkalle Vår Herre for å beskrive hvor fint det er. Andre vil påkalle den andre konkurrenten for våre sjeler.

PANORAMAUTSIKT: Først ser en mot Velledalen med Dravlausegga og Urfjellet med Hammersettindane. Holetindane med Ystevasshornet. Kleivdalsfjellet og Roaldshorn. Tuvegga. Så dekker Dalemannshornet det meste av bildet.Til side ligger Saurdalsnibba.Smørskredtandane, Brekketindane og Slogen. Brunstadhorn

Mot sør. Smørskredtuindane, Brekketindane, Slogen og Brunstadhornet

Toppvarden med Dravlausegga rett bak

Mot nord. Holestindane med Ystevasshornet. Videre Kleivdalsfjellet og Roaldshornet

Dalemannshornet 1476 m.o.h  mot sydøst (Sætretindane)

Dalemannshornet 1476 m.o.h mot sydøst (Sætretindane)

Utsikt fra Skaret i mellom Dalemannshornet og Nordre Dalemannshorn. En rasur går helt ned til Storevatnet, men jeg anbefaler ikke å gå ned der.