KEIPEN i Ørsta kommune med oppgang Norangsdalen

KEIPEN 1220 m.o.h. ligger ved Norangsdalen (i alle fall denne Keipen)

Turen er blandt de krevende med ca 1150 meter stigning på 3,8 km. Start på ca 80 m.o.h. Noen steder litt klyving og andre steder smal sti med stor fallhøyde (altså ikke for folk med høydeskrekk). Den dagen jeg var på fjellet måtte jeg spørre for å finne startpunktet. En lokal kar forklarte og sa han  hadde vært der for noen dager siden. Han sa at på Keipen går det like mange i året som det går folk på Slogen (på andre siden av dalen) mellom kl 10.00 til 11.00. 20.07.18 var jeg nr. 24 som hadde vært der dette året.

Tid 3,5 time opp og ca 3 timer ned

Start ved Skylstad i Norangsdalen. Kommer en fra Øye skal en forbi siste parkeringsplass til Slogen ca 70-80 meter. Ved startpunktet er det plass til 4-5 biler uten å sperre traktorveien. Her seg en skilt til Keipen. Bare noen få meter på traktorveien ser en opp lia til venstre sti med rød merking på tre.. Derfra må en følge stien som går østover og oppover.

Vil en ha en kort tur med utsikt kan en gå til Nakkjen. Stien er bratt, men ikke for. Det er fin utsikt der ut Norangsdalen.

Stien videre oppover er bratt og tung. Etterhvert må en krysse noe mindre bergknauser som kan være litt krevende og også gå langs sien av fjellet mot vest. Der er stien smal og en bør ikke se ned for mye. Ved regn kan stien bli glatt og sleip og vanskelig ved nedtur.

Etterhvert kommer en opp i Ulvedalen. Her er det ikke lenger noe klar sti. Merk deg godt hvor stien ned igjen starter for det finnes ikke alternativ ( sett opp noe eller merk med noe). Der er 2 varder tett ved hverandre og noen busker. Stien deler seg, men det er nedre sti som skal tas ned igjen

Jeg valgte å fortsette litt innover dalen og ta opp omtrent der elva fra fjellvannet renner nedover fjellsiden, dvs på høyre side av elva. Her var en bratt rygg med vegetasjon som ga godt feste. Oppe ved vannet er det lite stigning frem mot hovedtoppen.

Det ligger en annen topp lengre ut mot dalen og dit må en gå mot ned på vestsida (venstre side) for å kunne ta det kjente bildet av hovedtoppen som henger ut. Til ytre topp videre er det noen steder ganske luftig, men gode tak.