BUKKEDALSTINDEN

BUKKEDALSTINDEN fra Årsetstøylen i Årsetdsalen ved Vartdal.

BUKKEDALSTINDEN 1000 m.o.h (topp for de skal absolutt gå på 1000 meterstopper) via HØGHORNET (en lang egg) ca . 937 m.o.h og LÅGHORNET 733 m.o.h (litt vanskelig å vite hva som er den definerte toppen på disse 2 horna).

BUKKEDALSTINDEN ligger gjemt bak Saudehornet i sør , men den ser ikke lett ut å komme opp på, og derfor fristende å forsøke. Turen over Låg- og Høgehornet er over en egg som gir en fantastisk utsikt ned til Vassdalen og Skorgedalen. Det er også mulig å ta turen til Bukkedalstinden fra Skorgedalen.

Turen er krevende, spesielt opp mot toppen til Bukkedalstinden , og passer mer turvante uten frykt for høyden (liten plass på toppen). Låghornet og Høghornet kan de fleste klare hvis de liker å gå i bratt terreng.

Tid tur/retur samme vei må en beregne 5 - 6 timer jevn gange.

Kjør til Vartdal (Søre-Vartdal) og ta en av veiene opp Årsetdalen. Tar en veien på nordsiden av dalen, må en sørge for å ta av for ta veien der den krysser elva i dalen. Du kommer først til skilt til Busetsætra med bomstasjon. Du fortsetter videre innover dalen 1 ½ -2 km til Årsetstøylen. Det er ikke noen spesiell parkeringsplass og kanskje er det lettere å parkere litt før støylen.

Turen starter ved sti til Vassdalen og Vassdalsvatnet. Følg denne til du kommer over vegetasjonen. Deretter må en sikte seg inn mot Låghornet. Ikke noe sikker sti (dyretråkk enkelte steder). Det er bratt, men enkelt terreng å gå i med lav vegetasjon. Fra Låghornet har en allerede god utsikt ned Årsetdalen og inn Vassdalen og Skorgedalen.

Veien videre er det delvis sti, men den gir seg selv. Du kommer fort til det som sannsynlig der toppvarden Høghornet, men det er ikke høyeste punkt. Veien ned til skaret mellom Høghornet og Bukkedalstinden krever litt klyving. Å gå direkte mot Bukkedalstinden er ikke mulig. Herfra har mange hatt vansker med å finne veien videre. Skaret ligger på ca 900 m.o.h og du må gå ned skrått til høyre mot ryggen opp til Bukkedalstiden til omkring 720-40 m.o.h. Du kan krysse over en grov steinur eller gå litt lengre ned under ura på en hylle som nærmest skrår opp mot ryggen til Bukkedalstiden. Bratt på slutten, men godt feste.

På den markerte sørvest-ryggen opp mot Bukkedalstiden er der ett kort parti hvor det er godt feste for hender og føtter, men det er alt. Det kan nok føles noe krevende (ca 10 - 15 meter). Deretter er det lett å finne veien videre. Helt på slutten mot toppen var det fremspring av en stor steinblokk som måtte passeres på høyre side. Der var en kraftig einestamme under blokka og ikke helt godt å få tak, men det gikk.

Ikke mye plass på toppen, slik turen passer ikke for større turlag om alle vil være på toppen samtidig. Utsikten er flott, bare hindret i sør av Saudehornet (Trihornet)

Retur samme vei som du kom.

Hentet fra Kartverket

Hentet fra Kartverket. Veien fram til Årsetstøylren går på sørsida av dalen

Hentet fra Kartverket. Her er stien opp til Vassdalsvatnet markert og viser hvor skoggrensa går

Opp  fra Årsetstøylen er det god sti som følges til en er over skoggrensa. Låghornet nærmest til høyre

Opp fra Årsetstøylen er det god sti som følges til en er over skoggrensa. Låghornet nærmest til høyre

Her må en finne veien oppover mot Låghornet. Lyngterreng som er greit å gå i . Låhghornet ligger til høyre for bildekant. Høghornet er nærmeste topp

På Låghornet og her kan en se en sti som går videre mot Høghornet. Det ser bratt ut mot slutten. Det er ikke så ille som det ser ut.

Egga på vei mot Bukkedalstinden.Følger egga hele veien frem til skjaret før Bukkedalstinden

Egga som er veien . Målert for turen, Bukkedalstiden sees omtrent midt på bildet i skyggen av Saudehornet

Fra skaret du ser i høyre bildekant skrår du nedover for å finne veien til ryggen opp mot Bukkerdalstinden. Det er siste del Høghorn egga som sees i bakgrunn

Du kan velge å følge vegetasjonen rundt ura og gå rett opp partiet med vegetasjon  eller å skrå over ura under snøflekken og deretter gå bratt opp til ryggen som fører mot Bukkedalstiden.

Du kan velge å følge vegetasjonen rundt ura og gå rett opp partiet med vegetasjon eller å skrå over ura under snøflekken og deretter gå bratt opp til ryggen som fører mot Bukkedalstiden.

Ryggen opp mot Bukkedalstinden

Her står jeg ved det partiet som virke noe utsatt , men godt feste for hender og føtter

Helt på slutten måtte denne rundes til høyre med litt klyving. Kan nok unngås med noe omvei. Vassdalstinden i bakgrunnen

Toppvarden på Bukkedalstinden. Lite plass på toppen. Bak ligger Saudehornet

Utsikt mot Skorgedalen. Nærmest til høyre er Tverrfjellet med Hestefjellet og Ørstamunnen. Til venstre Akslahornet

Saudehornet eller Trihornet (tre topper)som det kalles fra Vartdal-siden

Bildet tatt fra Høghornet mot sørøst med Hetta og Vassdalstinden og Vassdalsvatnet i forgrunn

På vei ned Bukkedalstinden med utsikt mot vest. Levandehornet midt på bildet. Bergehornet helt til venstre . Og Godøya sees fjernt i bakgrunnen til høyre. Skorgedalen rett ned

Strava profil. Den viser jeg forsøkte å gå direkte mot toppen, men det er ikke mulig. Ruten fra skaret mellom Høghornet og Bukkedalstinden og frem til ryggen opp til Bukkedalstinden har vært forskjellig, men det er beskrevet