SAURDALSNIBBA og BOLTEN

SAURDALSNIBBA og BOLTEN fra Liasetra

SAURDALNIBBA 1342 m.o.h. og BOLTEN 1158 m.o.h.

Turen opp og ned fjellsidene på begge fjell er krevende, men ikke utsatt, så en bør nok være vant til å gå i fjellet. Turen opp til Åndalen fra Liasætra kan passe alle (kan ta ca 1 time)

Turen på begge toppene tar ca 5 - 6 timer.

Etter å ha passert Stranda (fra Ålesund) kommer en til veien til Engeset. Kjører opp denne og bomveien videre til Liasætra. Liasætra er ofte utgangspunkt for oppgang til Patchellhytta gjennom Habostaddalen. Fra parkeringsplassen på Liasætra fortsetter en videre på en traktorvei til høyre mot Åndalen, istedenfor å ta veien mot Habostaddalen og Patchellhytta. Traktorveien går over til en tydelig sti som kan følges helt opp i Åndalen til en ser skaret (Saurdalen) mellom Bolten og Saurdalsnibba. Der er det ikke noe sti, men det går greit å komme seg opp i Saurdalen. Like før vannet i dalen må en sikte seg mot høyeste punkt en kan se på sørøstelige fjellsiden av Saurdalnibba. Her er noen fjellhammere som en må unngå i den bratte oppstigningen, men det er ikke spesielt krevende. Toppen ligger til venstre når en kommer opp. Gikk der i juni-2018 og da var det en del snø på fjellet og skvaler som hang ut på nordvestsiden av fjellet. Flott utsikt ut Brunstaddalen mot Sykkylven. Ned igjen samme vei og siktet meg da inn mot Bolten på den siden som vendte ned mot Åndalen (nordøst) pga det langs hele fjellsiden mot Saurdalen hang snøskavler opp mot toppen. Toppvarden på Bolten er i vestre ende av fjellet.

Det er ett alternativ å gå opp fra enden av Brunstaddalen til Saurdalen til de 2 fjellene, men det er nok en del lengre å gå gjennom Brunstadalen

©KARTVERKET

Saurdalsnibba sett fra Åndalen

Skilting i Åndalen

Utsikt Åndalen med en del av Saurdalsnibba til venstre

Skaret (Saurdalen) mellom Bolten og Saurdalsnibba. Ingen sti her, men grei oppgang midt i skaret

Sør-veggen på Saurdalsnibba med oppgang omtrent midt på fjellet i det snøfrie området. Det var greit å komme seg forbi hamrene  opp mot toppen

Sør-veggen på Saurdalsnibba med oppgang omtrent midt på fjellet i det snøfrie området. Det var greit å komme seg forbi hamrene opp mot toppen

På vei mot toppen med toppvarden på Saurdalsnibba i bakgrunn

På toppen av Saurdalsnibba med utsikt vest med Brekketindane til venstre og til høyre litt av ryggen på Brunstadhornet

Utsikt fra Saurdalsnibba mot nord ut mot Velledalen og Dravlauseggen midt i bildet. Til høyre ligger Dalemannshornet med Nordre Dalemannshorn som en liten topp foran

Forsida av Bolten ned mot Åndalen som var stedet å gå opp og ned. Men ikke helt enkelt. Ingen sti.

Veien frem mot toppen på Bolten. Brekketindane i bakgrunnen

Utsikt fra Bolten opp Habostaddalen med Patchellhytta . Brekketindane til høyre og Smørskredtindane til venstre. I bakgrunnen sees den karakteristiske Jakta

Utsikt utover toppmassivet på Bolten  med Storhornet til hølyre og Stranda med Storfjorden omtrent midt på bildet

Utsikt utover toppmassivet på Bolten med Storhornet til hølyre og Stranda med Storfjorden omtrent midt på bildet